Wizja upadłości może być dla wielu konsumentów przerażająca i trudna do zaakceptowania – pierwsze skojarzenia nie są zbyt optymistyczne, a już sama „upadłość” brzmi przecież dość groźnie. Trzeba jednak wyraźnie podkreślić, że celem postępowania ma być oddłużenie konsumenta i umożliwienie mu wyjścia na prostą.
Ogłoszenie upadłości to dopiero pierwszy krok do sukcesu. Po ogłoszeniu upadłości syndyk przystępuje do likwidacji majątku, a następnie realizowany jest plan spłaty wierzycieli – w tym czasie upadły nie może dokonywać czynności dotyczących jego majątku, które mogłyby pogorszyć jego zdolność do wykonania planu spłaty wierzycieli, chyba że uzyska na nie zgodę sądu (w szczególnie uzasadnionych przypadkach). Szerzej o planie spłaty przeczytasz tu.
Nowelizacja przepisów spowodowała, że to na tym etapie rozpatrywane będą przyczyny powstania stanu niewypłacalności. Wtedy o zachowaniu dłużnika będą mogli wypowiedzieć się także wierzyciele i podjęta będzie decyzja, czy konieczna jest odmowa oddłużenia. Jeśli dłużnik doprowadził do niewypłacalności umyślnie lub przez własne zaniedbania, musi spłacać swoje zobowiązania od 36 miesięcy do siedmiu lat. Osoby, które ogłaszają upadłość z przyczyn niezależnych, czyli np. ze względu na chorobę czy utratę pracy, będą miały na spłatę 36 miesięcy. Jeśli natomiast dłużnik nie posiada majątku i zostanie uznany za trwale niezdolnego do spłaty zobowiązań, będzie można całkowicie umorzyć dług.
Ponadto na upadłym ciąży obowiązek składania sądowi corocznie, do końca kwietnia, sprawozdania z wykonania planu spłaty wierzycieli za poprzedni rok kalendarzowy, w którym wykazuje osiągnięte przychody, spłacone kwoty oraz nabyte składniki majątkowe o wartości przekraczającej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku za ostatni kwartał okresu sprawozdawczego, ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Do sprawozdania upadły dołącza kopię złożonego rocznego zeznania podatkowego.
Dopiero po dokonaniu planu spłaty wszystkie umorzone w upadłości zobowiązania przestają istnieć – długi przestają istnieć. Wierzyciele nie będą się już ich domagać przed sądem, nie będą też mogli skutecznie wszczynać postępowań egzekucyjnych.
Ogłoszenie upadłości i realizacja planu spłaty nie wiąże się również z żadnymi negatywnymi konsekwencjami na przyszłość. Jednym z założeń tej instytucji jest przywrócenie konsumenta do powszechnego obrotu gospodarczego. To oznacza, że co do zasady konsument może bez przeszkód nawiązać stosunek pracy, założyć firmę, nabywać i posiadać nieruchomości, a nawet zaciągać kredyty. W tym ostatnim przypadku trzeba mieć jednak świadomość, że bank jako kredytodawca będzie, jak zawsze przed udzieleniem kredytu, badał zdolność kredytową potencjalnego kredytobiorcy. Okoliczność postępowania upadłościowego może się w trakcie takiego badania ujawnić, co może, choć nie musi, stanowić przeszkodę w uzyskaniu kredytu. W tym zakresie wiele zależy od indywidualnej polityki banku.
Teoretycznie zatem oddłużenie ma prowadzić do otwarcia nowego rozdziału w życiu konsumenta, w praktyce trzeba się jednak liczyć z tym, że przez pewien czas dostrzegalne będą reperkusje ogłoszonej upadłości. Z całą pewnością jednak podstawowym celem konsumenckiego postępowania upadłościowego jest pomoc dłużnikowi i powrót do normalności. Konsument startuje z czystą kartą, musi jednak pamiętać, że przez następne 10 lat nie może złożyć kolejnego wniosku o ogłoszenie upadłości.
Chcesz zgłosić upadłość konsumencką?
Jesteśmy kancelarią adwokacką zajmującą się profesjonalnie upadłościami konsumenckimi. Chcesz wiedzieć więcej, zgłoś swoją sprawę:

MASZ SPRAWĘ? MASZ PYTANIE?
Skontaktuj się z nami bezpośrednio:
Zapraszamy do naszej kancelarii adwokackiej w Poznaniu: